Korzystając z tej witryny, zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie w dowolnym momencie, a także dowiedzieć się więcej na ich temat
Akceptuj

Biografia

Piotr Damasiewicz – kompozytor, trębacz, multiinstrumentalista, edukator, podróżnik oraz kurator międzynarodowych platform muzycznych. Oprócz studiów gry na trąbce kształcił się w zakresie kontrabasu, fortepianu, klasycznego śpiewu – w tym chorału gregoriańskiego. Studiował także dyrygenturę chóralną i kameralną, aranżację i kompozycję. W swojej twórczości sięga do języka jazzu, XX-wiecznej muzyki klasycznej, muzyki etnicznej, muzyki najnowszej, w tym europejskiej muzyki improwizowanej i eksperymentu.

Damasiewicz był reprezentantem Polski w czterech muzycznych platformach międzynarodowych: Take Five Europe, Jazz Playes Europe Laboratory, Art Meetings i Melting Pot Laboratory (Jazztopad). W dwóch ostatnich jako lider, kompozytor i instrumentalista rozwijał ideę otwartej improwizacji w zetknięciu z innymi dziedzinami sztuki. Obecnie doktoryzuje się na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

droga i ludzie

Damasiewicz już od ponad dekady jest w nieustannej muzycznej i nie tylko ,,drodze”. Można powiedzieć, że charakteryzuje go bycie ,,w ciągłym ruchu’’.

Odwiedza różne miejsca, przestrzenie i kultury, tam tworzy generując różne połączenia dźwiękowe.

Jednymi z najważniejszych działań, na których się koncentruje, jak sam to określa, to podróże w głąb siebie i jednocześnie w głąb dźwięku. W 2019 roku jako pielgrzym-muzyk przebył samotnie drogę 4186 km na piechotę z granicy ukraińskiej do Santiago de Compostela. Podczas półrocznej wędrówki zrealizował ponad 100 nagrań swoich solowych impresji w różnych przestrzeniach sakralnych, gdzie badał charakterystykę akustyczną wybranych miejsc. Rok wcześniej, wraz z partnerką Agnieszką Kabath mieszkał i nagrywał swoje improwizacje w starej kapliczce w Vin Sur Caramy w Prowansji, gdzie zanurzał się w modlitwie i medytacji z dźwiękiem, rejestrując kilkadziesiąt godzin muzyki. Ciekawy poznania, podczas swojej drogi reaguje na interesujących ludzi, niekiedy wybitne indywidualności muzyczne. Te nieformalne, spontaniczne spotkania generują unikalne porozumienia na głębokim poziomie. Jednym z najważniejszych w jego życiu jest wizyta u kontrabasisty Barre’go Phillips’a, z którym spędził czas na rozmowie i wspólnym muzykowaniu. Podobnymi zdarzeniami były odwiedziny w domu Antoina Rooneya w Nowym Jorku, czy mistrza bębnów Ngoma Babu Herim na Zanzibarze. Spotkania twarzą w twarz z mistrzami to kluczowe momenty na drodze rozwoju jego muzycznej osobowości.

Podróżując po całym świecie reaguje na sytuacje i miejsca, z którymi wchodzi w interakcję dźwiękową niejednokrotnie eksperymentując z akustyką, obiektami i instrumentami. Odbył muzyczne podróże do Afryki, Azji, Ameryki Północnej i dużej części Europy, w tym znaczące dla artysty rezydencje na Wyspach Owczych, Ukrainie, w Serbii Szwajcarii i Portugalii, gdzie miał okazję głęboko konfrontować się z tamtejszymi środowiskami twórczymi, współtworząc lub współuczestnicząc w różnych projektach i spotkaniach muzycznych.

Biografia

El Camino i podróż w głąb siebie

Jednymi z najważniejszych działań, na których Piotr Damasiewicz się koncentruje, jak sam to określa, to podróże w głąb siebie i jednocześnie w głąb dźwięku. W 2019 roku jako pielgrzym-muzyk przebył samotnie drogę 4186 km na piechotę z granicy ukraińskiej do Santiago de Compostela. Podczas półrocznej wędrówki zrealizował ponad 100 nagrań swoich solowych impresji w różnych przestrzeniach sakralnych, gdzie badał charakterystykę akustyczną wybranych miejsc. Rok wcześniej, wraz z partnerką Agnieszką Kabath mieszkał i nagrywał swoje improwizacje w starej kapliczce w Vin Sur Caramy w Prowansji, gdzie zanurzał się w modlitwie i medytacji z dźwiękiem, rejestrując kilkadziesiąt godzin muzyki.

ludzie, miejsca, muzyka

Ciekawy poznania, podczas swojej drogi reaguje na interesujących ludzi, niekiedy wybitne indywidualności muzyczne. Te nieformalne, spontaniczne spotkania generują unikalne porozumienia na głębokim poziomie. Jednym z najważniejszych w jego życiu jest wizyta u kontrabasisty Barre’go Phillips’a, z którym spędził czas na rozmowie i wspólnym muzykowaniu. Podobnymi zdarzeniami były odwiedziny w domu Antoina Rooneya w Nowym Jorku, czy mistrza bębnów Ngoma Babu Herim na Zanzibarze. Spotkania twarzą w twarz z mistrzami to kluczowe momenty na drodze rozwoju jego muzycznej osobowości.

Podróżując po całym świecie reaguje na sytuacje i miejsca, z którymi wchodzi w interakcję dźwiękową niejednokrotnie eksperymentując z akustyką, obiektami i instrumentami. Odbył muzyczne podróże do Afryki, Azji, Ameryki Północnej i dużej części Europy, w tym znaczące dla artysty rezydencje na Wyspach Owczych, Ukrainie, w Serbii Szwajcarii i Portugalii, gdzie miał okazję głęboko konfrontować się z tamtejszymi środowiskami twórczymi, współtworząc lub współuczestnicząc w różnych projektach i spotkaniach muzycznych.

El Camino i podróż w głąb siebie
El Camino i podróż w głąb siebie

Działalność zespołowa i kompozytorska

Twórczość i grę Damasiewicza można usłyszeć w różnych autorskich odsłonach. Od wieloosobowego ensemblu „Power Of The Horns”, gdzie pisze utwory na składy liczące od 8 do 18 muzyków, przez kameralne kwintety, kwartety, tria, jak „Mnemotaksja”, „Into the Roots”, „VienesseConnections”, czy „ImproGraphic”, po orkiestrowe utwory, takie jak „Hadrons” (kwintet symfoniczny plus improwizatorzy), czy „Suita 29” (kilkunastoosobowa orkiestra improwizatorów), a kończąc na solowych kompozycjach (utwór „L.S. Dam” na wiolonczelę solo) lub improwizacje solo na trąbce.

Jego muzyka wybrzmiewa również w tych projektach, w których jest sidemanem, współliderem lub współautorem: „VeNN Circles”, „Red Trio Quinet”, „Hangar Music” oraz „Elements” i „Sesto Elemento” w kooperacji z Maciejem Garbowskim.

Działalność zespołowa i kompozytorska
Działalność zespołowa i kompozytorska

Najważniejsze kompozycje

Do najbardziej znaczących dzieł orkiestrowych artysty należą m.in.: „Hadrons” na kwintet smyczkowy i zespół jazzowy zamówiona przez festiwal Jazztopad, „Suita 29” napisana na Światowe Dni Jazzu dla programu drugiego Polskiego Radia, „Kompozycja na 27 improwizatorów” w ramach finału platformy Melting Pot (Jazztopad) we Wrocławiu oraz oparta na delfickich sentencjach kompozycja „Some Kind Of Greek Story” zamówiona przez Casa da Música w Porto. Oprócz utworów orkiestrowych, kameralnych i solowych tworzy też muzykę teatralną i filmową („Zapach Lwowa” reż. Grzegorz Korczak).

Jest współkompozytorem jazzowego hymnu europejskiego na 25-lecie organizacji European Jazz Network. Jako kompozytor i aranżer współpracuje również z sekcją edukacyjną Narodowego Forum Muzyki.

Najważniejsze kompozycje

Działalność edukacyjna

Pracował na Akademii Muzycznej w Zanzibarze, gdzie pełnił funkcję dyrektora artystycznego. W latach 2006-2007 prowadził orkiestrę dętą w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz wykłady i kursy na temat improwizacji i kreacji dzieła muzycznego m.in. na Letniej Akademii Muzycznej w Łodzi, a także gościnnie na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Ponadto jako pedagog, aranżer i dyrygent współtworzył wraz z Władysławem Kosendiakiem projekt orkiestrowy „Wszystko Gra”, współpracując z Dolnośląskim Towarzystwem Muzycznym.

Działalność edukacyjna

Obecna aktywność

Obecnie współpracuje pod szyldem Piotr Damasiewicz Viennese Connection z muzykami związanymi z austriacką sceną jazzową: Thomasem Stempkowskim, Krzysztofem Kasprzykiem i Aleksandrem Yannilosem, Tworzy też konstelacje z muzykami z berlińskiej sceny muzycznej, takimi jak Emilio Gordoa („Hangar Music”) i Samuelem Hall („Power Of The Horns”), a także trio z Pawłem Szpurą i Zbigniewem Kozerą odnoszące się do etnicznych podróży muzyków („Into the Roots”). Współpracuje również z najlepszymi europejskimi grupami Spinifex i Red Trio, w tym w duecie z pianistą Rodrigo Pihneiro.

Obecna aktywność

Dotychczasowa współpraca

Artyści, z którymi Piotr Damasiewicz występował:

David Murray
Jason Moran
James Carter
Tomasz Stańko
Lotte Anker
Magda Mayas
Phil Minton
Jeb Bishop
Andrzej Bauer
Dave Rempis
Michael Zerang
Paul Nilsen Lowe
Skalpel
Jon Falt
Satoko Fuji
Morihide Sawada
Hans Koch
Joker Nies
Kazuhisa Uhichashi
Rodrigo Amado
Zdzisław Piernik
Per Zanussi
Marcin Masecki
Cezary Duchnowski
Josh Sinton
Betina Wenzel
Wolfgang Reisinger
Eduardo Maraffa
Mathias Muche.

Współpracował także z Maciejem Garbowskim i orkiestrą kameralną Aukso. Stale współpracuje z Maciejem ObarąDominikiem Wanią.

Dotychczasowa współpraca

Ważniejsze miejsca i festiwale

London Jazz Festival
North See Jazz Festival
Vancouver Jazz
Lincoln Center Dizzy’s Club
Tokyo Jazz Festival
Paris Banlieues Bleues Jazz Festival
Jazz Jamboree
Jazztopad
Menchester Jazz Festival
Krakowska Jesień Jazzowa
Warsaw Summer Jazz Days
Ad Libitum
Musica Polonica Nova
Music Biennale Zagreb
Solidarity Of Art
Isai Festival Chennai
Ars Musica
Java Jazz Festival
Music Biennale Zagreb
Ważniejsze miejsca i festiwale

Nagrody

„Watra” zajęła 3. miejsce w rankingu redakcji JazzPRESS 2021.
„Watra” na 1. miejscu w plebiscycie na Najlepszą Polską Płytę Jazzową 2021 organizowanym przez Ether Jazzu.
„Watra” w rankingu 10. najlepszych polskich płyt jazzowych 2021 roku wg Polska Płyta / Polska Muzyka.
Trębacz roku w Jazz Top „Jazz Forum” 2021 w ankiecie czytelników.
Trębacz roku w Jazz Top „Jazz Forum” 2020 w ankiecie krytyków.
Zwycięzca plebiscytu Jazz2020 w kategorii Artysta Roku według czytelników i słuchaczy Jazzpress i Radiojazz.
Zwycięzca plebiscytu Jazz2020 w kategorii Płyta Roku według czytelników i słuchaczy Jazzpress i Radiojazz.
Stypendium artystyczne Prezydenta Wrocławia.
Laureat konkursu kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy.
Laureat Muzycznej Nagrody Wrocławia.
Laureat nagrody Warto przyznawanej przez Gazetę Wyborczą.
Laureat nagrody fonograficznej Fryderyk 2013.
Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.